نحوه کار با دستگاه وافل ساز

در این مطلب از تایگر استیل میخواهیم نحوه کار با دستگاه وافل ساز صنعتی و نیمه صنعتی را بیاموزیم. امروز دستگاه های وافل ساز به یک عضو جدایی ناپذیر از هر کافه تبدیل شده است. همچنین شما میتوانید با استفاده از این دستگاه در منزل نیز وافل های خوشمزه تهیه نمایید. اما در ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که وافل چیست ؟

وافل چیست - تایگر استیل

وافل چیست ؟

وافل (Waffle) یا همان ویفر یک نان ترد، شیرین و خوش طعم است که در نگاه اول از نظر ظاهری بسیار به بیسکوییت شبیه است. با این تفاوت که بسیار ترد تر و لطیف تر است . وافل از ترکیب آرد، شکر، تخم مرغ و روغن تهیه می شود. می توان وافل را با خامه، عسل، مربا، شکلات، میوه و بستنی سرو نمود. وافل در واقع خمیری است که بین دو صفحه مخصوص که قالبا چدنی است پخته می شود.

وافل نوعی شیرینی پرطرفدار است و معمولا به عنوان عصرانه یا صبحانه میل می شود و ترکیب آن با تزئیناتی چون توت فرنگی و خامه بسیار لذیذ می شود. همچنین میتوانید آن را با شیره، عسل یا شکلات صبحانه سرو کنید. مایه وافل شبیه مایه پنکیک است اما با دستگاه مخصوص وافل ساز یا waffle maker درست می شود. البته بعضی از ساندویچ سازها هم صفحه مخصوص تهیه وافل دارند. وافل یک گزینه مناسب برای کودکانی است که علاقه ای به صبحانه خوردن ندارند.

وافل ساز چیست ؟

دستگاه وافل ساز دستگاهی است که با استفاده از صفحات مخصوص میتواند شیرینی های وافل با اشکال مختلف درست کند. صفحه وافل ساز معمولاً از جنس چدن می باشد که از چسبیدن خمیر به صفحه جلوگیری می کند. روی صفحه دستگاه قالب هایی وجود دارد که به خمیر وافل شکل می دهند.

شما می توانید این دستگاه ها را به طور معمول در کافی شاپ ها، رستوران ها و خانه ها مشاهده کنید. به ضورت کلی دستگاه وافل ساز به دو دسته صنعتی و خانگی طبقه بندی می شود.

وافل ساز چیست - تایگر استیل

طرز تهیه وافل با دستگاه وافل ساز

وافل و پنکیک را می توان در یک دسته جای داد و از نظر وعده غذایی و نحوه سرو شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. برای تهیه وافل باید دستگاه وافل ساز داشته باشید تا بتوانید آنرا تهیه نمایید.

در وحله اول دستگاه را روشن کنید تا گرم شود. در یک کاسه بزرگ آرد، نمک، بیکینگ پودر و شکر را با هم مخلوط کنید.

بعد از آن زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنید و هرکدام را جداگانه بهم بزنید. سپس شیر، کره و وانیل را به زرده تخم مرغ اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. مخلوط به دست آمده را به کاسه آرد اضافه کنید و خوب هم بزنید. در آخر سفیده را نیز به محتویات داخل آن اضافه کنید.

در مرحله آخر یک قاشق حاوی مقداری از مایه وافل را که آماده کرده اید را روی قالب دستگاه وافل ساز بریزید و در دستگاه را ببندید. وافل ها برای آماده شدن بین یک و نیم تا دو دقیقه زمان نیاز دارند. هنگامی که وافل شما به رنگ طلایی در آمد می توانید آن را از دستگاه بیرون آورید و در بشقاب سروتان قرار دهید.

نحوه کار با وافل ساز - تایگر استیل

انواع وافل ساز

1. وافل ساز روگازی

وافل ساز های روگازی عموما برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرند اما با توجه به حجم کاری بالای کافی شاپ ها، غالبا از مدل های برقی این دستگاه ها برای آماده سازی و پخت وافل استفاده می شود. با توجه به این که معمولا شیرینی خوشمزه ی وافل به همراه بستنی سرو می شود، بسیاری از دستگاه های وافل زن با مخزن بستنی طراحی می شوند.

وافل سازهای روگازی برای استفاده روی شعله مستقیم طراحی شده اند و معمولا چدنی اند. این وافل سازها علاوه بر مصرف خانگی برای کمپینگ هم به درد می خورند.

2. وافل ساز چندکاره

برخی وافل سازها از چندین صفحه مجزا و قابل تعویض برخوردار هستند. برای مثال صفحه مخصوص گریل یا صفحه مسطح برای پخت پنکیک و تخم مرغ هم دارند. درواقع با خرید وافل سازهای چندکاره یک تیر و چند نشان می زنید.

این مدل علاوه بر وافل، قابلیت پخت پنکیک و تخم مرغ را نیز داشته و امکانات بیشتری را برای کاربر فراهم می کنند. افرادی که فضای کار کوچکی در محیط کاری خود دارند می توانند با تهیه ی این دستگاه در موارد مختلف از آن استفاده کنند.

3. وافل ساز چرخان

این دستگاه دسته ای بلند دارد که بوسیله آن می توان وافل ساز را ۱۸۰ درجه چرخاند. این نوع وافل سازها پخت یکنواخت تری انجام می دهند و هر دو سمت وافل ترد و کریسپی درمی آید. چون در حالت عادی معمولا زیر خمیر زودتر طلایی می شود.

اما وقتی بتوانید دستگاه را بچرخانید، روی خمیر بهتر پخته خواهد شد. بااینکه هر دو سمت وافل سازها المنت دارند، اما خمیر را که داخل دستگاه می ریزید، به دلیل جاذبه به پایین کشیده می شود و قسمت زیر زودتر شروع به پخت می کند. ولی با وافل سازهای چرخان هر دو سمت وافل یک نواخت پخت می شود. منتها همان طور که در تصویر می بینید، وافل سازهای چرخان جاگیرترند. این را هم بگوییم که بهترین وافل سازهای بازار لزوما چرخان نیستند.

نکات مهم خرید وافل ساز

1. ضخامت وافل ها

هنگام خرید وافل ساز حتما به عمق صفحات دستگاه دقت کنید. با وافل سازهای دارای صفحات عمیق تر می توانید وافل های کلفت و برعکس با وافل سازهای دارای صفحات کم عمق می توانید وافل های نازک تری تهیه کنید. البته به رسپی شما هم بستگی دارد (بلژیکی، آمریکایی و …).

هرچه صفحات وافل ساز عمیق تر باشند، حفره های گودتری هم روی وافل شکل می گیرند. در وافل های کلفت داخل خمیر نرم تر باقی می ماند. درحالی که سطح وافل ترد و کریسپی می شود. وافل های کلفت تر به مدت زمان پخت طولانی تری هم نیاز دارند.

2. جنس صفحات

پوشش نچسب: در دستگاه های با این جنس وافل به راحتی از سطح شان جدا می شود. چون نمی چسبند، به راحتی هم تمیز می شوند. اما باید با دست آنها را شست. ضمنا باید مراقب باشید که خط نیفتند. سطوح دارای پوشش نچسب را وقتی که خط می افتند یا پوسته پوسته می شوند نباید دیگر استفاده کرد.

چدن: سطوح چدنی از دوام بالایی برخوردارند. اما برای اینکه نچسب شوند هر چند وقت یک بار به روش خاصی روغن مالی یا اصطلاحا سیزِنینگ نیاز دارند. درضمن لازم است بدانید که چدن طول می کشد تا داغ شود.

به صورت کلی برای مصارف خانگی سطول نچسب و برای مصارف صنعتی سطوح چدنی را پیشنهاد می کنیم.

نکات خرید وافل ساز - تایگر استیل

3. شکل و تعداد وافل ها 

با وافل سازهای تک خانه در هر بار پخت تنها می توانید یک وافل تهیه کنید. درحالی که با وافل سازهای چندخانه می توانید خمیری را که گرفته اید زودتر تمام کنید. کافی شاپ ها معمولا از وافل سازهای صنعتی چندخانه استفاده می کنند. برخی وافل سازهای صنعتی حتی چند صفحه پخت جدا دارند. وافل سازها از لحاظ شکل و سایز صفحات با یکدیگر تفاوت دارند. اما دایره ای یا چهارگوش بودن کاملا سلیقه ای است.

وافل سازهای فانتزی با اشکالی مانند میکی موس هم داریم که برای بچه ها قطعا جذاب خواهد بود. از انواع وافل ساز ها میتوان به وافل ساز کاجی، وافل ساز سوسیسی، وافل ساز سکه ای و… اشاره کرد که میتوانید آنها را در سایت تایگر استیل مشاهده و خریداری کنید.

4. سرعت پخت وافل ها

سرعت پخت وافل سازها در هر مدل برند، متفاوت است. در برخی مدل ها کمی طول می کشد تا دستگاه به دمای مناسب برای استفاده برسد . مدل هایی هم هستند که بین هر بار پخت به گرم شدن مجدد نیاز دارند.

در وافل سازهای خانگی چند دقیقه تفاوت سرعت شاید مسئله مهمی نباشد. اگرچه که اغلب مان سرعت عمل بیشتر را ترجیح می دهیم. اما برای کافی شاپ ها، سرعت فاکتور مهمی است که به هنگام خرید باید در نظر گرفت وگرنه ممکن است که موجب نارضایتی مشتری ها شود. اما فراموش نکنید که سرعت پخت بالا بدون قابلیت پخت یکنواخت ارزشی ندارد.

5. قابلیت تظیم دما و تایمر دار بودن 

این دو قابلیت از مهم ترین قابلیت های هر دستگاه وافل ساز است که بودن آن قطعا بهتر از نبودشان است. با وافل سازهایی که از قابلیت تنظیم دما و تایمر برخوردارند، می توانید درجه ترد و طلایی شدن وافل تان را مشخص کنید. اما محدوده دمایی وافل سازها با هم متفاوت است. هرچه محدوده قابل تنظیم گسترده تر باشد، طبیعتا دست تان بازتر خواهد بود.

قابلیت های وافل ساز - تایگر استیل

6. قابلیت های جانبی

اخطارهای نوری یا صوتی ازجمله کاربردی ترین قابلیت های جانبی برای وافل سازها به شمار می روند. برای اینکه بفهمید وافل تان آماده شده است یا نه باید درِ وافل ساز را باز کنید. اما اگر هنوز وافل تان نپخته باشد، با این کار در روند پخت اخلال ایجاد می کنید.

از این رو اغلب وافل سازها به اخطار نوری یا صوتی برای اعلام حاضر شدن وافل مجهز شده اند. اما چراغ آماده به کار را با چراغ اعلام پایان پخت اشتباه نگیرید. برخی وافل سازها برای اعلام آماده شدن وافل درعوض از هشدار صوتی استفاده می کنند.

هشدار صوتی به ویژه برای شماهایی بهتر است که معمولا یادتان می رود چیزی در حال پخت دارید. وگرنه همان اخطار نوری هم برای حواس جمع ها جواب می دهد.

7. نحوه شستشو

وافل سازهای دارای صفحات جداشونده با پوشش نچسب برای شست و شو راحت ترند. زیرا می توانید صفحات شان را از دستگاه جدا کنید و به راحتی در سینک بشویید.

اگر نچسب باشند هم که دیگری نیازی به سابیدن ندارند. اما وافل سازهایی که صفحات شان جدا نمی شود برای شست وشو راحت نیستند. این قبیل وافل سازها را به احتمال زیاد پس از چند بار استفاده گوشه کابینت بلااستفاده رها خواهید کرد. چون درآوردن شان به زحمتی که برای تمیزکاری می برند، نمی ارزد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *